Dywity – most na rzece Wadąg
Ciężko obecnie wyobrazić sobie brak istnienia tego szlaku komunikacyjnego, który powstał tak naprawdę dość niedawno, bo w 1859 roku.
Wcześniej jedyna droga z Olsztyna do Dywit wiodła przez miejscowość Wadąg i była częścią ważnego szlaku wiodącego do stolicy Prus wschodnich, Królewca. Wraz z budową nowej drogi we wspomnianym już 1859 roku, wzniesiono nowy most na rzece Wadąg zlokalizowany na skraju lasu miejskiego, który w bardzo krótkim czasie uległ zniszczeniu.
Kolejną przeprawę przez rzekę oddano do użytku w 1862 roku, wznawiając tym samym ruch kołowy na niedawno powstałej drodze. Kolejny most był konstrukcją z łuku ceglanego wspartego na przyczółkach z granitowych bloków, która przetrwała ponad sto lat do 1975 roku. Wtedy to, ze względu na liczne uszkodzenia ceglanego sklepienia, nad istniejącą już przeprawą zbudowano tymczasową, stalową konstrukcję składaną, służącą do pokonania rzeki Wadąg. Funkcjonowała ona przez kolejne dziesięć lat. W roku 1985 rozpoczęto remont, zamykając całkowicie dla ruchu trasę do 1987 roku, kiedy to otwarto zmodernizowany most, służący do chwili obecnej.
Most ten i jego historia jest o tyle ciekawa, iż jeszcze przed remontem został on wykorzystany jako doskonała sceneria do nagrania fragmentu czołówki polskiego serialu pt.: „Stawka większa niż życie” – to właśnie ze skarpy nieopodal dywickiego mostu stoczyło się widoczne w filmie auto.